Tamyn teesit Tampereen yliopiston koulutusuudistuksesta

Tamyn teesit Tampereen yliopiston koulutusuudistuksesta

Teesit muovattiin 2.2. pidetyssä avoimessa opiskelijafoorumissa käytyjen keskustelujen ja kommenttien pohjalta.

Koulutusuudistuksen kriittiset menestystekijät

Tamy katsoo, että koulutusuudistuksen alussa suurimmat ja laajakantoisimmat riskit liittyvät uudistuksen johtamiseen ja tutkinto-ohjelmista tehtäviin yhteisiin linjauksiin. Ne aiheuttavat huonosti toteutettuina eniten turhaa työtä ja negatiivisia asenteita uudistusta kohtaan. Lisäksi tehtyjä virheitä on vaikeinta korjata, jos ongelmia myöhemmin havaitaan. Koulutusuudistuksen onnistumiseksi ylioppilaskunta toivoo yliopiston johdolta mahdollisimman pian seuraavia toimia:

Johdon on varmistettava uudistuksen toteutuminen riittävillä resursseilla ja mekanismeilla

• Yksiköissä on oltava riittävästi asiantuntevaa henkilötyövoimaa koulutusuudistuksen
sisällölliseen, pedagogiseen, rakenteelliseen ja hallinnolliseen toteuttamiseen. Tarvittaessa
tulee palkata lisää henkilökuntaa, priorisoida työtehtäviä ja kouluttaa toimijoita.
• Yliopiston on sitouduttava toteuttamaan muihin opiskelijatietojärjestelmiin integroitava
sähköinen HOPS-järjestelmä, jota käytetään opintojen suunnitteluun ja ohjaukseen sekä
opetustarjonnan suunnitteluun ja resurssien kohdentamiseen. Järjestelmän on oltava
havainnollinen ja helppokäyttöinen. Yksiköiden on rakennettava tutkinto-ohjelmansa ja
niihin liittyvät menettelytavat siten, että niissä huomioidaan järjestelmän käyttöönotto
syksyllä 2012.
• Johdon on annettava yksiköiden turvaksi ja insentiiviksi ennakkositoumus siitä, että
seuraava rahanjakomalli tukee strategian mukaisia koulutusuudistuksia. Rahanjakomallin
tulee palkita vähintään sivuaineopetuksesta ja koulutuksen laadusta sekä sisältää toimiva
mekanismi kieli- ja viestintäopintojen rahoittamiseksi.
• Yksiköille on laadittava vähimmäisvaatimukset siitä, miten opetussuunnitelmat tulee
valmistella. Työskentelyn on oltava demokraattista ja siinä on huomioitava yliopiston
strategiset tavoitteet, osaamisperustaisuus sekä opiskelijalähtöiset, joustavat ja oppimista
tukevat suoritusmuodot. Jokaisella tutkinto-ohjelmalla on oltava toimiva sähköinen
palautejärjestelmä, jota hyödynnetään systemaattisesti opetussuunnitelmia laadittaessa.
Opsuryhmille tulee järjestää koulutus.

Yliopiston on tehtävä harkitut linjaukset tutkinto-ohjelmien muodostamisesta:

• Uusia vähintään 40 hengen hakukohteita tai tutkinto-ohjelmia perustetaan vain, jos ne
muodostavat mielekkäitä kokonaisuuksia. Mielekkyyttä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
lakisääntelyn asettamat reunaehdot, koulutuksen tuottama erikoistunut
osaaminen/ammatillisuus, hakijoilta vaadittavat pohjatiedot tai soveltuvuus, sopivat lähialat
yliopistossa, koulutuksen kysyntä ja yhteiskunnallinen tarve.
• Opiskelijan on jo hakuvaiheessa tiedettävä, mitä hänellä on oikeus opiskella. Koulutuksen
sisälle ei saa muodostua umpiperiä. Mikäli kandiohjelma sisältää erilaisia pääaineita tai
suuntautumisvaihtoehtoja, opiskelijan on voitava valita minkä tahansa niistä. Jokaiseen
laaja-alaiseen tutkinto-ohjelmaan on sisällyttävä useampi maisterivaihtoehto, joista
opiskelija voi vapaasti valita, kunhan esitietovaatimukset täyttyvät. Näiden lisäksi voidaan
poikkeustapauksina järjestää myös maisterivaihtoehtoja, joissa käytetään erillisiä
karsintamenettelyitä opiskelijamäärän rajoittamiseksi tai hakijoiden soveltuvuuden
mittaamiseksi perustellusta syystä.
• Opiskelijoiden joustava ja oikeudenmukainen siirtyminen vanhasta tutkintojärjestelmästä
uuteen on varmistettava suunnittelussa alusta alkaen. Yliopisto määrittelee vanhoille
opiskelijoille riittävät siirtymäajat ja päättää yhteisistä menettelytavoista.
• Yksiköiden tulee mahdollisimman pian saada käyttöönsä tutkintojen rakennetta koskevat
yhteiset pelisäännöt sekä tieto siitä, siirrytäänkö yliopistossa yhteismitallisiin moduuleihin.
Rakenteiden on luotava yhteismitallisuutta opintojen joustavoittamiseksi, mutta ei sisältöjen
kustannuksella.
• Kaikki yksiköt on velvoitettava tarjoamaan opiskelijoille riittävät substanssiosaamiseen
integroidut orientoivat opinnot, opiskelutaidot, kieli- ja viestintäosaaminen, kansainväliset
valmiudet, tiedonhankintataidot, metodiosaaminen ja työelämävalmiudet. Lisäksi kaikkien
yksiköiden tulee kasvattaa opiskelijat akateemiseen kansalaisuuteen ja kriitiseen ajatteluun
sekä myöntää opintopisteitä luottamustoimista. Vähimmäisedellytykset yhteisten opintojen
toteutukselle on määriteltävä yhteisesti, tarkemmat toteutukset yksikkökohtaisesti.
• Sivuaineiden turvaamiseksi yliopiston on määriteltävä, paljonko vapaasti valittavia opintoja
tutkintoihin vähintään kuuluu ja kuinka laajoja valinnaisten kokonaisuuksien tulee
minimissään olla. Sivuaineiden lisäksi jokaiseen tutkintoon on sisällyttävä kohtuullisen
suuruinen valinnaisten opintojen luokka, johon kirjataan kokonaisuuksiin soveltumattomat
opintojaksot. Opiskelijalla tulee olla edelleen oikeus suorittaa sivuaineita
tutkintovaatimuksia laajemmin.

2 comments

  1. Mr WordPress

    Hi, this is a comment.
    To delete a comment, just log in, and view the posts’ comments, there you will have the option to edit or delete them.

    1. Aatu

      Pretty much nailed it there Mr WordPress. :)

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Palvelutoimisto

Yliopistonkatu 60 A 2. kerros, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Takaisin ylös