Korkeakoulujärjestelmä kaupallistuu maksu kerrallaan

Korkeakoulujärjestelmä kaupallistuu maksu kerrallaan

V0fr3

Koulutuksen maksuttomuutta uhataan ja se kaupallistuu askel askeleelta. Siitäkin huolimatta, että maksuttomuus takaa korkeakoulutuksen saavutettavuuden varallisuudesta riippumatta, ja maksuttoman koulutuksen tarjoaminen on yhteiskunnallisesti kannatettava investointi myös kansainvälisten opiskelijoiden osalta. Esittelemme maksullisuutta käsittelevässä blogisarjassamme kolme väylää, joita pitkin maksut kolkuttavat ovelle.

VOL 1. Avoin yliopisto maksulliseksi väyläksi tutkinto-opintoihin?

Avoin yliopisto tukee elinikäistä oppimista ja tarjoaa suhteellisen matalan kynnyksen yliopisto-opetuksen piiriin. Avoimessa yliopistossa voi esimerkiksi parantaa ammatillista osaamistaan, valmentautua pääsykokeisiin sekä kehittää itseään. Tampereen avoin yliopisto on toiminut jo vuodesta 1971, jolloin se aloitti toimintansa ensimmäisenä Suomessa. Avoimen yliopiston yhteiskuntapoliittinen asema on ollut tärkeä perustamisestaan asti, sillä se on luonut mahdollisuuden suorittaa  yliopiston opintokokonaisuuksia riippumatta ihmisen aikaisemmasta koulutustaustasta. Hintalappu opiskelijalle on nykyisin 1op/10 €.

Avoimen yliopiston ajatus ja toimintatavat ovat kuitenkin muutoksessa eikä se enää palvele pelkästään sitä tarkoitusta, mitä varten se on aikanaan luotu.  2000-luvun alusta suuntaa on pyritty muuttamaan vapaan sivistystyön tukemisesta kohti tutkinto-opiskeluun valmistamista. Avoimen yliopiston tarjoaman opetuksen palkitseminen yliopistojen rahoituksessa ja opiskelijavalintauudistus  johtavat yhdessä maksullisen väylän avautumiseen korkeakoulutukseen.

Yliopistoissa on alettu panostaa avoimeen opetukseen ihan uudella innolla, ja esimerkiksi Tampereen yliopistossa avoin yliopisto on yhdistetty normaaliin tutkinto-opetukseen. Opetusministeriö jakaa rahaa yliopistoille avoimen yliopistokoulutuksen järjestämisestä alla olevan rahoitusmallin kautta, mikä kompensoi osaltaan sitä, ettei 10 euron maksu yhdestä opintopisteestä riitä korvaamaan koulutukseen käytettyjä resursseja. Yliopisto saa avoimeen panostamisesta rahaa toistakin kautta, kun rahoitusmalli palkitsee yliopistoa myös tavoiteajassa valmistuneista tutkinnoista. Tavoiteajassa valmistuminen mahdollistuu entistä paremmin kun osa tutkinnosta suoritetaan virallisen tavoiteajan ulkopuolella avoimessa ja tutkinto-opiskelijana tehdään tutkinnosta vain osa.

yliopiston rahoitusmalli

Avoimen yliopiston merkitys todennäköisesti korostuu myös opiskelijavalintauudistuksen kautta. Uudistuksen myötä vain ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevat pääsevät opiskelemaan normaalin yhteisvalinnan kautta ja muille opiskelijaksi halajaville järjestetään muita väyliä esimerkiksi erillisvalintojen kautta. Opetus- ja kulttuuriministeriö on esittänyt, että avointa yliopistoa voisi kehittää joustavammaksi väyläksi tutkintoon ja  esimerkiksi Tampereen yliopiston Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö on jo toimintasuunnitelmassaan linjannut, että maksullisesta avoimesta yliopistosta tehdään tulevaisuudessa entistä selkeämpi väylä tutkintokoulutukseen. Tälläkin hetkellä avoimessa toki käydään valmistautumassa pääsykokeisiin ja siellä opiskellut pisteet saa usein hyväksiluettua tutkinto-opintoihin. Asetelman luonne kuitenkin muuttuu, mikäli avoimesta muodostuu kokonaan oma erillisvalintaväylänsä.

Yliopistoilla on siis sekä taloudelliset että rakenteelliset kannustimet tehdä maksullisesta avoimesta yliopistosta entistä selkeämpi väylä tutkinto-opetukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat maksavat esimerkiksi osan kandivaiheen opinnoistaan ja tulevat maksullisten avoimen yliopisto- opintojen perusteella sisään yliopistoon erillisväylää pitkin.

Koulutusjärjestelmän tulee olla sellainen, että se mahdollistaa opiskelun erilaisia väyliä pitkin, ja avoimella yliopistolla on tärkeä paikkansa kokonaisuudessa. Lisäksi Tampereella avoimen yliopiston kehittäminen on mahdollistanut tutkinto-opiskelijoiden entistä joustavamman opiskelun avoimen opetuksen integroiduttua tutkinto-opetukseen vuosi sitten. Integraation ansiosta tutkinto-opiskelijoilta ei myöskään enää peritä maksua avoimessa suoritetuista opinnoista, joskin sen myötä luentoja järjestetään entistä enemmän avoimen opiskelijoiden ehdoilla ilta-aikaan, mikä ei useinkaan ole tutkinto-opiskelijalle sopiva aika.

Avoimen yliopiston roolin korostuminen ei kuitenkaan saa tapahtua maksuttoman tutkintokoulutuksen kustannuksella tai heikentää tasa-arvoisia mahdollisuuksia opiskella. Maksut reittinä tutkintokoulutukseen, olivat ne sitten minkä suuruisia tahansa, epätasa-arvoistavat koulutusjärjestelmää ja kasaavat esteitä saavutettavuuden tielle.

Jatkuu ensi numerossa.

Anne Soinsaari, hallituksen kopo-vastaava

Sanni Pietilä, hallituksen kopo- ja kv-vastaava

Veera Kaleva, koposihteerin sijainen

Blogia päivitetty  kommenttien perusteella 24.10. 16.49

Lisätty lause: 2000-kuvun alusta suuntaa on pyritty muuttamaan vapaan sivistystyön tukemisesta kohti tutkinto-opiskeluun valmistamista.

Muokattu kappaletta III: edellinen muotoilu antoi ymmärtää, ettei rahaa olisi  jaettu aiemman rahoitusmallin kautta, vaikka sitä on jaettu jo edellisessäkin mallissa.

1 comment

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Service office

Yliopistonkatu 60 A 2. floor, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Office is closed from 12.6. to 31.7.
Open from 1.8. 9-11 and 12-16

Takaisin ylös