Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa

Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa

Hyvä juhlaväki, lienee todellakin paikallaan sanoa juhla, koska jos jossain niin näiden teosten julkistamisessa on syytä juhlaan.

Haluan heti alkuun lausua ison kiitokseni kaikille Campus Conexus- projektin parissa työskennelleille ja työskenteleville. Te todella teette työtä opiskelijan hyväksi, koska projektin kautta on kiinnitetty huomiota sellaisiin asioihin, jotka muutoin korkeakoulujen arjessa aivan liian herkästi jäävät muiden asioiden varjoon. Yksi näistä asioista on opintoihin kiinnittyminen.

Ensimmäisen ja ensimmäisten opiskeluvuosiensa aikana opiskelijat voivat kiinnittyä opintoihinsa hyvin eri tavoin. Osa näkee opiskelun merkityksen vain välineellisesti, välttämättömänä pahana matkalla työelämään. Osa opiskelee vain siksi, koska jotain on tehtävä. Osa haluaa muuteen vain oppia uutta ja kouluttautua. Mutta ne opiskelijat, jotka kokevat opiskelun ja opiskeluyhteisön merkityksellisinä ja näkevät opintojen yhteyden tulevaisuuteensa, osaavat olla kiinni niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessa.

Määrätietoisilla tulevaisuudensuunnitelmilla opiskelija tähtää kohti opiskelun jälkeistä elämää. Tulevaisuus, joka kiteytyy toiveisiin ja ajatuksiin opintojen jälkeisestä elämästä, on siis vahvasti läsnä opiskelijan nykyhetkessä, sillä opiskelun avulla valmistellaan tulevaa elämää.

Suhtautuminen nykyisyyteen ja tulevaisuuteen vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka vahvasti opiskelija kiinnittyy opintoihinsa. Kiinnittyminen opintoihin on vahvaa, jos kiinnittymispisteitä löytyy sekä nykyisyydestä että tulevaisuudesta. Tällöin opiskelu nähdään niin välinearvona kuin itseisarvona, jotka täydentävät toisiaan. Jos näkee opiskelun vain joko tai, on kiinnittyminen heikompaa. Opiskelulla on tällöin jotakin opiskelijan tarvetta vastaava tehtävä, mutta sen roolia elämän kokonaisuudessa ei hahmoteta.

Opiskelukaverit ja opiskeluaikana luodut sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä, mutta jos vain opiskelukaverit ovat tärkeitä, se voi haitata itse opintoihin kiinnittymistä. Jos opiskelu puolestaan nähdään vain välttämättömänä pakkona ja välineenä työmarkkinoilla pärjäämiseen, ei itse opiskeluaikaa koeta merkityksellisenä.

Olennaista on, että opiskelija voi tähdätä tulevaisuuteen, mutta elää kuitenkin täysillä tätä päivää. Opiskelulla on merkitystä juuri nyt. On tärkeää, että opiskelijat viihtyvät yliopistossa ja kokevat hyötyvänsä jo opiskeluajasta itsestään. Opintoihin kiinnittyminen tapahtuu, kun tarjonta ja opiskelijan tarpeet kohtaavat. Opiskelijoiden tarpeet suuntautuvat niin varsinaiseen opiskeluun liittyviin asioihin, kuten opetusmenetelmiin ja kurssitarjontaan, kuin myös opiskeluaikana saatavaan tukeen ja sosiaalisiin suhteisiin. Yliopistoyhteisön on kyettävä vastaamaan näihin kaikkiin tarpeisiin, koska opintoihin kiinnittymiseen vaikuttavat niin monet asiat.

On myös yliopiston etujen mukaista, että opiskelija kiinnittyy opintoihinsa. Kun opiskelu koetaan merkitykselliseksi, opiskelija myös sitoutuu opiskeluun, millä on keskeinen yhteys opintojen etenemiseen. Heikosti opintoihinsa kiinnittynyt opiskelija on opintoihinsa hyvin kiinnittynyttä opiskelijaa alttiimpi keskeyttämään opintonsa tai edistyy opinnoissaan varsin hitaasti. Kun opiskelija ei näe opiskeluajan yhteyttä tulevaisuuden työelämään, saattaa opiskelija koota opintokokonaisuuksista sellaisen yhdistelmän tutkintoonsa, ettei sillä ole kysyntää työelämässä. Tieteen tekemisen lisäksi yliopistojen tehtävä yhteiskunnassa on kouluttaa työelämäosaajia. Yhteiskunnan etujen mukaista on, että opiskelijat löytävät tiensä ulos yliopistosta, ja että heillä sieltä ulos astuessaan on sellaiset tiedot, taidot ja valmiudet, että he pääsevät jatkamaan itsensä ja osaamisensa kehittämistä työelämässä.

Minun ajatukseni opintoihin kiinnittymisestä perustuvat tuntumaan, eivät tieteelliseen tutkimukseen. Pelkällä mutulla ei kovin syvälle päästä, joten ilolla odotan päästä lukemaan, mitä asiasta nyt julkaistavissa teoksissa kirjoitetaan, toivoen huomaavani olleeni oikeilla jäljillä samalla uskoen asiassa olevan vielä paljon sellaista, mitä en ole tullut ajatelleeksi, mutta mihin korkeakoulutuksen parissa ehdottomasti tulee kiinnittää huomiota.

Kyky-vastaava Pirita

2 comments

  1. Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa | SYL

    […] Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa […]

  2. Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa | SYL

    […] Kyky-vastaavan puhe Campus Conexus -projektin teosten julkistamistilaisuudessa […]

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Palvelutoimisto

Yliopistonkatu 60 A 2. kerros, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Takaisin ylös