Minkälainen on hyvä opettaja?

Minkälainen on hyvä opettaja?

Tampereen yliopiston vuoden 2014 Hyväksi opettajaksi valittiin 13.6 terveystieteen yliopisto-opettaja Anja Rantanen. Valinta julkistettiin kevään valmistuneiden juhlassa. Ylioppilaskunta onnittelee lämpimästi Anjaa, jota ehdottivat valittavaksi huikeat 56 opiskelijaa yhteistuumin. Voit lukea virallisen tiedotteen täältä.

 
Esitykset hyviksi opettajiksi ovat inspiroivaa luettavaa, sillä opiskelijoiden innostuminen ja arvostus esitettävää opettajaa kohtaan puskee lauseiden läpi. Samalla niistä voi lukea, että arvostus on molemminpuolista. Esitetyt opettajat kunnioittavat opiskelijoita itsenäisinä ajattelijoina, saavat heistä energiaa työhönsä ja suhtautuvat opetukseen uteliaisuudella ja oppimisenhalulla.

Olen tutustunut hakemuksiin viimeisen viiden vuoden ajalta. Opiskelijat ovat tänä aikana esittäneet valittaviksi opettajia, joita he kuvailevat innostaviksi, vaativiksi, kuunteleviksi, kannustaviksi ja helposti lähestyttäviksi. Opiskelijat ovat vuosien aikana jatkuvasti nostaneet esiin erityisesti viisi arvostamaansa toimintatapaa. Opettajia, jotka käyttävät popularisoivia, käytännönläheisiä tai työelämään liittyviä esimerkkejä opetuksessaan, on usein ehdotettu valittaviksi. Hyvän opettajan piirteiksi on mielletty myös kyky johdattaa opiskelijat ahaa-elämyksien äärelle sekä kannustus kriittisyyteen ja kyseenalaistamiseen – myös oman opetuksen suhteen.

Se, että opettaja ottaa vastaan mielellään palautetta ja kehittää opetustaan sen perusteella, on usein mainittu esityksissä kuten myös palautteen antaminen opiskelijoille. Lisäksi opiskelijat ovat arvostaneet opettajia, jotka ovat huomioineet opiskelijoiden näkökulman myös työryhmissä ja toimielimissä. Yhden kategorian hyvien opettajien joukossa muodostavat myös ne, jotka ovat opettaneet opiskelijoiden puuduttavaksi mieltämää kurssia, mutta ovat saaneet heidät innostumaan siitä.

 
Lukiessa esityksiä tulee kuitenkin myös pieni huoli siitä, mitä opiskelijat niissä nostavat esiin. Useissa esityksissä vuosien varrelta mainitaan se, kuinka omistautunut ehdotettu henkilö on työlleen, sillä hän on opiskelijoiden käytettävissä myös iltaisin, viikonloppuisin ja jopa lomamatkoillaan. On ymmärrettävää, että tällaiset asiat mainitaan. Kuitenkin toivoisi, että se, onko opettaja saatavilla työpäivänsä päätteeksi, olisi esityksen kannalta merkityksetöntä. Hyvien opettajien kun haluaisi jaksavan tehdä työtään innostuneesti koko työuransa ajan.

 
Samalla voi jäädä miettimään sitä, minkälaista työkulttuuria yliopistossa rakennamme ehkä sitä tiedostamatta. Sellaistako, jossa hyviksi rankatut ovat niitä, jotka tekevät töitä tarvittaessa kelloon tai kalenteriin katsomatta? Oli sitten kenkäkauppias tai yliopisto-opettaja, jokainen tarvitsee tauon töistään. Jotta lepohetkistä voisi ottaa kaiken irti potematta huonoa omatuntoa, tarvitsee ympäröivän toimintakulttuurin tukea sitä. Vaalikaamme siis kulttuuria, jossa opiskelijat, opettajat ja muu henkilökunta jaksavat hyvin, kun he voivat ilman tunnontuskia nauttia muustakin vapauden tunteesta kuin siitä akateemisesta. Vastaukseni otsikkoon onkin, että hyvä opettaja on ensisijaisesti hyvinvoiva opettaja.

 
Sanni Pietilä
koulutuspoliittinen sihteeri

Ps. Opiskelijoiden on kannattavaa kiittää hyvästä opettamisesta. Niin voi tehdä naamatusten tai esimerkiksi lähettämällä opettajalle Kiitos-kortin. Kiitos-kortteja voit lähettää kesän jälkeen Tamyn aulasta, josta ne lähtevät toimistosihteerin kautta sisäisessä postissa opettajille.

kuva 2

1 comment

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Palvelutoimisto

Yliopistonkatu 60 A 2. kerros, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Takaisin ylös