Tampere3-hanke – laatikkoleikkejä sisällön kustannuksella?

Tampere3-hanke – laatikkoleikkejä sisällön kustannuksella?

Kirjoitus on julkaistu alunperin 10.3. Akavan Tuumaamo-blogissa.

Uuden korkeakoulun suunnittelu etenee Tampereella. Julkisuuteen tipahtelee muun muassa suunnitelmia uudesta tutkintorakenteesta. Toistaiseksi näyttää siltä, että uudistus tarkoittaa laatikkoleikkejä koulutuksen sisällön ja monimuotoisuuden kustannuksella.

Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston Tampere3-hankkeen suunnitelmissa on luoda Tampereelle uusi yliopisto. Pohjaesityksenä on ollut, että yhtenäisen tutkintorakenteen muodostaisivat kolme tutkintoporrasta eli kandidaatti, maisteri ja tohtori. Kaikki opiskelijat suorittaisivat ensin kandidaatintutkinnon, eikä ammattikorkeakoulu- ja yliopistotutkintoja olisi eriytetty. Myöhemmin opiskelija voisi päättää, jatkaako hän ylempään tutkintoon. Tosin tässä olisi alakohtaista vaihtelua.

Nykyisessä korkeakoulujärjestelmässä on kaksi alempaa korkeakoulututkintoa eli yliopistollinen kandidaatin tutkinto sekä ammattikorkeakoulututkinto. Samalla koulutusalalla nämä tutkinnot voivat johtaa eri pätevyyksiin. Tampere3-mallissa eri tutkinnot ja niiden tuottamat pätevyydet näyttävät nyt olevan hämärän peitossa.

Varsinaisia koulutukseen sidottuja pätevyyksiä Suomessa on vähän, lähinnä sosiaali- ja terveysalalla. Esimerkiksi sairaanhoitajan tai toimintaterapeutin on osattava tietyt asiat, jotka on määritelty – koulutuksen pituutta myöten – jopa direktiivin tasolla. Korkeakoulut eivät voi noin vain päättää, mitkä koulutukset tuottavat pätevyyden ja mitkä eivät.

Koulutuksen sisällön kerrottiin olevan lähtökohtana Tampere3-hankkeen suunnittelussa. Nyt näemme sen sijaan työryhmien laatikkoleikkejä lähinnä uusien tutkintojen parissa. On harmillista, että tällä tiellä saatetaan hävittää ammatillisen ja yliopistollisen korkeakoulutuksen monimuotoisuus ja vahvuudet. Akava on lisäksi huolissaan, kuinka ammatillisen toisen asteen tutkinnon suorittaneet pääsisivät jatkamaan opintojaan korkeakoulussa.

Tampere3-hankkeen toimeenpano nyt esillä olevien suunnitelmien pohjalta edellyttäisi suuria lainsäädännöllisiä uudistuksia. Jos näin käy, tiedossa on periaatteellinen ja abstrakti, vuosikausia kestävä vääntö.

Suunnittelu voisi tuottaa tukun uusia ja omaleimaisia osaamisen profiileja. Yhteisiä toimintamalleja voitaisiin luoda moniammatillisilla opintokokonaisuuksilla, joilla luotaisiin pohjaa yhteistyölle ja työelämän kehittämiselle työpaikoilla. Tavoitteena tulisi olla myös, että opiskelija pystyisi rakentamaan joustavampia ja monipuolisempia opintopolkuja.

Korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten yhteistyöstä ja sen esteistä on julkaistu vastikään raportti. Sen viesti on selvä: merkittävimmät keinot yhteistyön edistämiseksi liittyvät tiedon jakamiseen, vuorovaikutuksen lisäämiseen ja asenteisiin vaikuttamiseen. Yhteistyötä ei saada keinotekoisilla rakennemuutoksilla luotua.

Ida Mielityinen
Koulutuspoliittinen asiantuntija
Akava

Tilaa uutiskirje

Palvelutoimisto

Yliopistonkatu 60 A 2. kerros, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Takaisin ylös