Uutta ylioppilaskuntaa ja brändiä kohti

Uutta ylioppilaskuntaa ja brändiä kohti

Uuden ylioppilaskunnan rakentamiseen ja vanhojen ylioppilaskuntien yhdistymiseen liittyy paljon kaikkea jännittävää ja mielenkiintoista. Yksi mielenkiintoisimmista ja oleellisimmista projekteista tänä vuonna ainakin omasta näkökulmastani hallituksen brändivastaavana on uuden ylioppilaskunnan brändityö, jota on nyt viimeisten parin viikon aikana päästy käynnistelemään varsin vauhdikkaissa ja innostuneissa merkeissä.

No mutta, mitäs tämä brändi sitten oikeastaan edes on ja miten se liittyy uuteen ylioppilaskuntaan? Brändi ei suinkaan ole pelkkää viestintää tai visuaalista ilmettä, logoa ja nettisivuja. Se on myös suunniteltu ja hallittu tiivistys maineesta sekä siihen kohdistuvista mielikuvista. Edustajistojen visiotyöpajassa puhunut Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan brändityöntekijänä toiminut Henrik Lähdesniemi tiivisti brändin merkityksen näin: “Hyvä brändi on hyvää viestintää ja hyvää toimintaa”. Tähän ytimekkääseen tiivistykseen on helppo yhtyä. Visuaalisen ilmeen ohella brändiin liittyvät niin ikään oleellisesti myös esimerkiksi palvelut, organisaatio, toiminta, identiteetti, kulttuuri ja viestintä. Brändityössä on itseasiassa loppujen lopuksi kyse koko ylioppilaskunnan olemassaolon perusteiden pohtimisesta ja kartoittamisesta.

Kuten jo mainitsin, brändityö uuden ylioppilaskunnan osalta on vasta saatu kunnolla pyöräytettyä käyntiin. Uusi huikea brändikoordinaattorimme Rosa aloitti työnsä viime viikolla ja pääsi heti luotsaamaan sekä Tamyn että TTYYn edustajistoja brändin visioinnissa. Kerralla syvään päätyyn siis. Saman tien perustettiin myös brändikoordinaattorin työn tueksi brändityöryhmä molempien ylioppilaskuntien hallitusten brändivastaavista sekä toimistojen asiantuntijavahvistuksista. Tällä porukalla on hyvä lähteä suunnittelemaan ja edistämään brändiprosessia uuden ylioppilaskunnan alkua kohti!

Ei kokonaista brändiä kuitenkaan luoda pelkästään muutaman hengen pikkupoppoolla, vaan mukaan tarvitaan mitä suuremmissa määrin myös mahdollisimman laajasti opiskelijoiden näkemystä ja kokemusta siitä, mitä ylioppilaskunnan tulee tulevaisuudessa olla ja edustaa. Brändityö on monivaiheinen analyyttinen ja strateginen prosessi, jossa suuresta määrästä dataa tunnistetaan lopulta brändin ydinarvot. Arvojen pohjalta päästään eteenpäin luomaan tarkempaa visiota, identiteettiä ja strategiaa uusien toimintamallien pohjalle. Tämän vuoksi kaikkien uuden ylioppilaskunnan jäsenten osallistuminen prosessiin on tärkeää – onhan oleellista, että uusi ylioppilaskunta on ennen kaikkea jäsentensä näköinen.

Tänä keväänä on tulossa laaja brändityöhön liittyvä kysely kaikille uuden Tampereen yliopiston opiskelijoille. Mahdollisuus vaikuttaa kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi, sillä näin omat ajatukset pääsevät osaksi brändityön perustaa. Tehdään uudesta ylioppilaskunnasta yhdessä meidän kaikkien näköinen!

Tilaa uutiskirje

Palvelutoimisto

Yliopistonkatu 60 A 2. kerros, 33100 Tampere
puh. +358 44 361 0210
e-mail: tamy@tamy.fi
karttalinkki

Takaisin ylös